-->

Tips Menghilangkan Amis Kaki Dan Mencegahnya

Tips Menghilangkan Bau Kaki. Bau kaki ialah momok seram bagi semua orang, terlebih para pekerja yang setiap harinya harus meeting dengan pelanggan atau persembahan di hadapan orang ramai. Sebagai permasalahan serius lagi jikalau anyir kaki pada seseorang yang berprofesi sebagai pelayan restoran, sanggup dibayangkan wajah serius daripada pembeli ketika kuliner atau minuman pesanannya telah hingga dengan selamat di mejanya.

Penyebab anyir kaki tak sedap pada seseorang tidaklah sedikit dan ada beberapa faktor yang sukar untuk diramal. Tetapi secara umum, beberapa masalah yang mengakibatkan kaki mengeluarkan anyir menyengat ialah kebiasaan hidup tidak sihat.

Contohnya, setelah anda menggunakan kaos kaki dan kasut seharian tidak mencuci kaki menggunakan sabun antibakteria sehingga keringat masih menempel pada seluruh daerah kaki yang tertutup ditambah lagi tercampur oleh bakteria, dari sini tanpa disedari menjadi sumber problem anyir kaki.

Tips Menghilangkan Bau Kaki


 Bau kaki ialah momok seram bagi semua orang Tips Menghilangkan Bau Kaki dan Mencegahnya

Agar tidak menjadikan hati gelisah dan orang terdekat menjauh dari kita, segera atasi dengan cara menghilangkan anyir kaki yang praktikal nan berkesan. Apabila anda serius ingin mengatasi anyir kaki, tentunya butuh keseriusan dalam melaksanakan rawatan.

Gunakan kasut dan sarung kaki yang higienis secara continue
Memang wajib dilakukan semua orang jikalau tidak ingin diserang problem anyir peluh pada kaki. Jika sedang cuti, sempatkan untuk mencuci kasut dan sarung kaki yang akan anda gunakan esok hari ketika bekerja. Selain mengakibatkan kesan gres pada kasut, tentu hal ini juga menjadi penunjang penampilan anda.

Perhatikan keadaan kuku anda
Kuku pada jari-jari kaki harus selalu dipotong jikalau sudah mula panjang, kerana dibawah kuku kaki banyak terdapat kotoran yang memudahkan bakteria untuk membiak.

Kotoran yang tertampung pada kuku automatik akan ikut jatuh ketika hujung kuku dipotong. Agar tidak sakit, jangan terlalu dalam dalam menggunting kuku kerana boleh saja terkena daging pada kaki. Pada masa menggunting kuku anda harus berhati-hati biar tidak mengakibatkan bekas luka.

Rendaman air teh
Rendam kaki dalam air teh. Rawatan ini berkesan untuk mengurangkan anyir yang keluar dalam masa yang singkat, tetapi pada jenis kulit tertentu ada yang hilang dalam jangka panjang.

Taburkan kaki dengan kopi hitam
Kasut futsal atau sukan niscaya terdedah terhadap anyir menyengat, kerana itu banyak orang yang menyarankan kita untuk menghilangkan anyir kasut tersebut dengan menaburi kopi hitam.

Cara yang sama juga boleh digunakan untuk mengatasi sekaligus mencegah anyir kaki. Langsung saja taburkan kopi hitam serbuk pada kaki anda secara merata dan dalam 15 - 20 minit bersihkan kopi serbuk tersebut.

Gunakan deodorant
Deodorant umum digunakan pada ketiak, fungsinya ialah mengurangkan pengeluaran minyak berlebih pada selipan ketiak. Dan ternyata, untuk problem anyir kaki deodorant juga sama fungsinya.

Jika anda menentukan cara yang simpel ini, pastikan bahawa deodorant yang anda gunakan khusus digunakan untuk kaki saja. Jangan gunakan deodorant yang sama untuk mengoles ketiak anda kerana bakteria dari kaki akan berpindah pada ketiak.

Rendaman air perasan jeruk nipis
Cara menghilangkan anyir kaki secara semulajadi ialah dengan air perasan jeruk lemon atau limau nipis.

Yang perlu anda lakukan ialah menyiapkan bejana yang berisi air cukup, kemudian peras jeruk lemon atau limau nipis. Aduk sebentar, kemudian rendam kaki selama 15 - 25 minit. Lakukan tips penjagaan kaki ini 2 - 3 kali sehari, keuntungannya akan anda rasakan dalam waktu dekat.

Gunakan sabun anti bakteria
Banyak beredar sabun anti bakterial yang boleh digunakan untuk membersihkan kaki dari sisa kotoran dan peluh yang menempel pada kaki. Anda boleh melakukannya rutin jikalau keadaan memang memerlukan.

Ganti kasut dua kali dalam seminggu
Jika anda tidak ingin repot-repot melaksanakan beberapa rawatan untuk mengusir anyir kaki, anda berarti harus bersedia untuk mengeluarkan wang cukup banyak untuk mengumpul kasut.

Setiap minggu, gantilah kasut yang telah digunakan 2 hari berturut-turut. Kemudian basuh kasut tersebut, dan gunakan lagi untuk 2 hari berikutnya. Hal ini dimaksudkan biar keringat yang menjadikan kasut berair dan mengeluarkan anyir boleh kering dan segar kembali kerana telah dibersihkan.

Sapukan kaki dengan tepung maizena
Bau tak sedap pada kaki boleh dihilangkan dengan tepung jagung. Sebelum melumurinya, pastikan bahawa kaki benar-benar dalam keadaan kering. Jika sudah, barulah balurkan tepung jagung ke seluruh permukaan kaki. Jangan lupa juga untuk melaksanakan masalah yang sama pada sela-sela jari kaki.

Selitkan kertas pengering ke dalam kasut
Memang sedikit absurd dan menyusahkan, tetapi cara menghilangkan anyir kaki yang ini cukup berkesan. Anda boleh memasukkan sehelai kertas pengering pada kasut anda.

Selain sanggup menyerap anyir busuk yang dikeluarkan oleh peluh dan kasut, fungsi lain dari kertas pengering ini ialah menjaga kasut tetap fresh alias berbau segar.

Gunakan ubat kumur
Fungsi dari ubat kumur ialah menyegarkan verbal dan menghilangkan anyir pada verbal jawaban bakteria yang menempel pada gusi ataupun plak gigi. Ternyata penggunaan ubat kumur juga boleh untuk menjaga kaki biar tidak terlalu bau.

Caranya ialah merendam kaki dalam air yang sudah dicampur dengan ubat kumur sekali dalam sehari. Ketika kaki terendam, kandungan pada ubat kumur akan bekerja sama mengusir bakteria yang mengakibatkan bau, sama halnya ketika menyegarkan mulut. Apabila berdasarkan anda tips yang ini sedikit janggal, cubalah untuk menggosok kaki menggunakan kapas yang sudah direndam ubat kumur.

Pakai sabun benjol dengan 10 peratus Benzoil Peroksida
Disadur dari Vitaminprotein.org, untuk menghilangkan anyir pada kaki maka kita perlu membasmi penyebabnya.

Seperti yang kita ketahui bersama kalau bakteria menjadi penyebab nombor satu timbulnya anyir pada kaki. Maka dari itu langkah gampang untuk mengatasinya ialah mengusir bakteria-bakteria pelopor anyir kaki tersebut. Gunakan sabun benjol dengan kandungan benzoil peroksida 10 peratus, kerana lebih efektik dalam memerangi bakteria.

Senyawa tersebut akan bekerja secara perlahan-lahan melepaskan oksigen aktif yang memperlihatkan kesan baketriostatik sekaligus mengakibatkan kesan keratolitik dan mengeringkan sehingga membantu proses rawatan.

Gunakan kaos kaki dengan materi asas kapas
Pernahkah anda sesekali berminat untuk membeli baju yang berbahan dasar katun? Pasti anda akan galau kenapa harganya agak mahal berbanding baju dengan model, saiz dan warna yang sama tetapi bahannya bukan kapas. Ya jelas, baju ataupun pakaian lain yang direka dengan materi dasar kain kapas akan menyerap keringat berlebih pada kulit.

Maka dari itu jikalau anda hendak mengenakan kasut, pastikan kaos kaki yang digunakan berbahan dasar kapas atau bulu. Makara anda tidak perlu merasa rugi lagi kerana wang lebih yang anda keluarkan untuk membeli kasut akan membantu mempercepatkan jalan anda menuju kejayaan.

Beri pengambilan pemanis Zink dan Magnesium
Tahukah anda jikalau badan mengalami difisiensi mineral berupa zink dan magnesium boleh mengakibatkan pelbagai tanda-tanda yang mungkin menjadikan Anda tercengang?

Pada ketika badan kekurangan kedua-dua nutrisi tersebut, maka akan terjadi peningkatan anyir pada seluruh daerah tubuh, itulah kata penyelidik di Columbia University. Para saintis di Columbia University juga bersetuju bahawa menambah pengambilan zink dan magnesium sehari-hari sanggup mengurangkan keluarnya keringat.

Untuk mendapat Zinc, anda boleh pengambilan kuliner menyerupai daging lembu, biji labu, yoghurt dan ikan salmon. Sementara jikalau anda ingin mencukupi keperluan pemakanan berupa Magnesium, gampang untuk menemuinya pada beras merah, kacang hitam dan kacang badam. Tetapi sebelum anda bertindak, pastikan telah sanggup cadangan dari doktor.

Rendam kaki dalam air yang bercampur baking soda
Seusai mengenakan kaos kaki dan sepatu, jikalau ada masa lapang untuk melaksanakan rawatan kaki, cubalah untuk merendam kaki sejenak pada air yang telah tercampur oleh baking soda.

Fungsi dari baking soda bukan untuk mengurangkan kadar peluh yang keluar, tetapi mengurangkan jumlah bakteria yang mengakibatkan anyir yang dihasilkan pada kaki. Atau jikalau masa anda kurang, basuh kaki menggunakan air dan baking soda juga cukup berkesan mengurangkan anyir yang keluar. Pada dasarnya, baking soda boleh dimanfaatkan untuk menyerap anyir yang tidak disukai oleh deria anyir kita.

Gunakan Antiperspirant pada telapak kaki
Khusus untuk anda yang belum tau apa itu Antiperspirant. Antiperspirant ialah materi kosmetik yang berbentuk krim layaknya digunakan untuk membersihkan wajah, tetapi ini difungsikan khusus untuk kegunaan pada kaki.

Antiperspirant ini disapu pada telapak kaki guna mengurangkan keluarnya keringat kerana pori-pori akan mengecil dan juga susukan yang menuju kelenjar keringat akan dihalang oleh krim ini. Dengan begitu aktiviti yang akan anda lakukan dalam waktu usang tidak akan memberi kesan jelek bagi kesihatan kaki, pada dasarnya anyir kaki akan sukar menghinggapi orang-orang yang rutin menggunakan Antiperspirant sebelum mengenakan kaos kaki dan kasut.

Tips Mencegah Bau Kaki


Sebenarnya langkah pencegahan jauh lebih baik daripada rawatan. Maka dari itu pada artikel ini saya juga tidak ingin menjelaskan setengah-setengah.

Bau kaki tidak akan timbul jikalau anda melaksanakan contoh hidup higienis dan sihat. Oleh alasannya ialah itu, ulasan berikut ialah langkah sempurna yang boleh anda ambil untuk mencegah anyir kaki.
  • Rutin mencuci semua kasut dan sarung kaki yang biasa anda gunakan untuk bekerja. 
  • Jangan menggunakan kasut atau sarung kaki yang masih berair atau habis tersiram air hujan. 
  • Saat memiliki kasut baru, ada baiknya anda menaburi serbuk kopi terlebih dahulu kedalam kasut. 
  • Sebelum dan setelah menggunakan kasut, selalu basuh kaki biar tetap steril dari virus dan kuman. 
  • Kasut dan sarung kaki harus disimpan di tempat yang sejuk dan lembap, jangan terlalu panas suhu bilik di mana kasut atau sarung kaki disimpan. 
  • Apabila kasut dan sarung kaki terguyur hujan hingga kuyup, pribadi copot dan lap kasut anda pakai kain kemudian dijemur sehingga benar-benar kering. 

Setelah mengetahui maklumat kesihatan tips menghilangkan anyir kaki sekaligus cara mencegahnya diatas, anda tidak perlu gelisah jikalau sedang menghadapi problem anyir kaki.

Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment