-->

Review OPPO A71 (2018): Tukar Chipset, Harga Turun

Review OPPO A71 (2018): Tukar Chipset, Harga Turun
Review OPPO A71 (2018)
Sama ada kesalahan Chipset untuk generasi pertama atau hanya strategi pemasaran, OPPO mengemaskini salah satu peranti di kelas rendah (pertengahan rendah) dalam tempoh masa yang singkat.

Produk kami adalah A71. Pada kertas, varian A71 (2018) mempunyai Chipset yang membawa pemproses dengan kelajuan yang lebih kilat berbanding dengan yang terdahulu yang dilancarkan pada suku akhir tahun lepas. Menariknya, harga jenis terbaru bagi produk ini adalah sebaliknya adalah lebih murah daripada varian A71 (2017). Tetapi peningkatan kelajuan pemproses ini mampu menggalakkan A71 prestasi Universal? Berikut adalah perbincangan PULSE tabloid.

  • Pakej jualan: telefon bimbit, pengecas, alat dengar, maklumat kabel, manual novel, kad jaminan, SIM Ejakan
  • Gaya: emas, hitam, Rose emas
  • Harga: RP 1. 999.000

Satu Rayuan
Ada sesuatu yang layak untuk bersyukur dan juga bernilai kasihan untuk melihat pakej jualan ini OPPO A71 (2018). OPPO termasuk set kepala dalam kotak pembungkusan A71 (2018). Satu kelebihan tertentu yang mengambil kira banyak telefon yang membolehkan sendiri berharga dengan harga yang lebih besar tetapi tidak mempunyai.

Tetapi sebaliknya, OPPO tidak berkongsi pengguna baru A71 (2018) adalah kes perlindungan bonus dalam pakej jualannya. Ini menjadikan ia mandatori bagi pengguna untuk menjana bajet tambahan untuk melindungi telefon, mengingati zon penutup kulit adalah sangat terdedah kepada strok. Mujurlah, terima kasih kepada populariti OPPO dalam kelas yang lebih rendah, Terdapat banyak kes perlindungan untuk A71 dengan pelbagai model pilihan.

Fizikal, boleh ditentukan jika A71 (2018) adalah tepat jenis tahun. Apabila dipasangkan juga pengguna tidak akan dapat membezakan generasi terkini A71 ini dengan spread terlebih dahulu.

Dengan reka bentuk Uni-badan yang dibundarkan pada setiap hujung dan sudut telefon terasa ergonomik dalam tangan. Kulit belakang menyambung dari sisi kembali ke sisi, manakala zon depan kelihatan melekat daripada penutup ini apabila ia diambil dari sisi.

Butang raga tenaga (semua loker skrin) dan butang kawalan kelantangan dipisahkan pada setiap sisi, kanan dan kiri.

Bersama-sama butang tenaga di sebelah kanan, meletakkan dulang yang mampu memuatkan 2 kad SIM serta kad memori pada masa itu bertepatan.

Seperti telefon pertengahan, A71 tidak meninggalkan bicu Port audio 3. 5mm diletakkan di bahagian atas, sekali lagi di zon yang bertentangan terdapat lubang pembesar suara serta mikrofon yang mempunyai Port microUSB.

Bahagian belakang kelihatan minimalis dengan hanya paparan kanta kamera utama, LED Flash, pembatalan hingar dan logo jenama OPPO. Tiada penderia cap jari di sebelah belakang atau di mana-mana bahagian telefon.

Mesra HD Paparan
Bukan sahaja ia kelihatan serupa dengan reka bentuk pereka bentuk fizikal, A71 (2018) masih mengekalkan spesifikasi skrin yang sama edisi awal. Dengan nisbah skrin konvensional 16:9, span skrin 5. 2 inci, serta Resolusi definisi besar, A71 (2018) muncul untuk menunjukkan tiada subjek khas. Tetapi apabila ditimbang dari rasmi kos, keseluruhan perkara itu pasti titik Plus bahawa pengguna boleh mendapatkan dari A71 (2018).

Telefon juga mempunyai satu tetapan yang cukup lengkap skrin. Pengguna diberi pilihan untuk mengawal secara manual tahap kecerahan atau secara automatik memadankan keadaan pencahayaan berhampiran telefon yang digunakan. Terdapat juga pilihan untuk mengawal keperibadian pola suhu yang dipaparkan pada skrin.

Tidak kurang menarik adalah ciri perisai malam yang ditetapkan untuk diaktifkan untuk mengurangkan tahap cahaya biru yang akan datang keluar dari skrin, untuk membuat paparan lebih selamat untuk mata yang paling penting digunakan pada waktu malam.

OS Warna Terkini
Seperti telefon bimbit terbaru dari OPPO yang disenaraikan A83 ujian PULSE sebelum ini, A71 (2018) juga menggunakan ColorOS sangat dikemaskini, jenis 3. 2.

Mana-mana aplikasi yang dipasang, sama ada secara lalai atau ditambah oleh pengguna pada telefon, ditunjukkan secara langsung dalam Panel homescreen. Tidak ada laci aplikasi yang ciri Android sejak awal, atau sesuatu yang biasanya pada telefon Android.

Juga berbeza dari antara muka Standard Android adalah Panel pemberitahuan berkhidmat dan Pusat Kawalan di ColorOS. Pemberitahuan masuk sentiasa boleh dicapai dengan gelongsor skrin dari atas, tetapi penempatan Pusat Kawalan atau akses tetapan seperti WiFi, Bluetooth, sambungan maklumat dan sebagainya diasingkan, dan boleh diakses Dengan leret dari arah asas mula kekunci navigasi zon.

OS warna milik A71 (2018) juga membawa beberapa ciri bahawa jadi langganan timbul pada telefon mudah alih OPPO daripada semua kelas harga. Antara ciri lain aplikasi klon yang membolehkan sistem untuk membuat pendua aplikasi tertentu supaya pengguna boleh mempunyai 2 aplikasi yang sama dalam satu telefon. Biasanya ciri ini digunakan untuk dua kali ganda permohonan chat yang tidak menyokong dwi-login atau dua akaun seperti WhatsApp dan seumpamanya.

OPPO juga menyediakan OPPO AppStore seperti alternatif Playstore dan kedai tema Android untuk anda melaksanakan paparan peribadi yang sepadan dengan personaliti atau watak pengguna.

Juga perhatian yang menarik adalah ciri majalah skrin kunci. Ciri ini menjadikan paparan skrin kunci A71 (2018) lebih menawan dan berfungsi. Wallpaper pada homescreen adalah kira-kira untuk menukar setiap kali pengguna berpaling pada skrin. Bukan itu sahaja, setiap foto yang dipaparkan adalah berkaitan dengan data yang dipaparkan dalam zon asas skrin. Pengguna juga boleh mengakses Pusat Kawalan, dulang pemberitahuan dan kamera dari skrin kunci.

Plus-Ciri Keselamatan tolak
Berhubung dengan ciri Keselamatan, telefon mempunyai dua sisi yang bertentangan. Kelebihan di dalam zon keselamatan di pasaran terima kasih kepada ketibaan ciri kunci apl, Ruang anak dan kunci pintar.

Kunci aplikasi membolehkan pengguna mendayakan kekunci berbentuk penyulitan buat aplikasi khusus yang sensitif seperti media sosial, E-Banking, aplikasi E-dagang dan lain-lain. Ini menjadikan aplikasi ini lebih sukar untuk mendapatkan didera oleh orang lain yang meminjam telefon atau berlaku untuk mencipta satu.

Selepas itu A71 juga dilengkapi dengan ruangan kanak-kanak, yang sangat berguna untuk anda yang sering meminjamkan telefon anda kepada anak kerana ciri ini akan mahu menetapkan Peraturan tertentu di dalam telefon yang digunakan oleh anak. Apabila dibolehkan, ciri ini akan menghalang tempoh penggunaan, aplikasi yang boleh dilaksanakan sehingga sekatan penggunaan maklumat mudah alih. Ciri ini juga mahu mengelakkan telefon untuk menghantar SMS yang dibayar. Bukan itu sahaja, ciri ini boleh mengehadkan anak untuk mengubah suai sistem seperti menjalankan aplikasi yang terkumpul atau memadam.

Juga menarik adalah ciri kunci Smart yang ingin mengejar keadaan berhampiran telefon selepas itu melumpuhkan loker skrin dalam keadaan tertentu supaya akses untuk penggunaan telefon boleh lebih kilat. Pengguna boleh menyusun telefon untuk tidak mengunci skrin selagi telefon tidak diletakkan atau sebagai contoh terletak di kedudukan tertentu, contohnya di rumah.

OPPO A71 (2018) juga dilengkapi dengan ciri keyboard selamat yang secara automatik mengenal pasti pengguna dalam menaip data sensitif seperti kata laluan dan kemudian mahu mengelakkan data itu dari kebocoran.

Malangnya OPPO A71 (2018) tidak berkongsi perubahan dalam prosedur penguncian skrin. Kekurangan ciri kunci cap jari masih boleh menjadi maksimum kerana ketiadaan bahan pengimbas cap jari untuk menyekat harga. Tetapi malangnya, muka pilihan membuka masa tidak disediakan, manakala ia boleh menggunakan kehadiran kamera hadapan. Pengguna biarkan sahaja mesti berpuas hati dengan pilihan kod laluan sahaja, tanpa mendapat apa-apa pola atau kata laluan pilihan.

Kamera Standard
Seperti telefon mudah alih berkhidmat kelas sederhana-rendah biasanya diduduki oleh pengguna pada usia muda, A71 (2018) pastinya melengkapkan zon kamera dengan beberapa ciri fesyen dan menarik.

Cipta kamera hadapan, A71 (2018) dilengkapi dengan kamera 5-megapiksel dengan aperture F/2. 4. terdapat 5 pilihan fesyen utama untuk kamera depan ini, seperti masa berlalu, video, gambar, kecantikan dan panorama.

Pengguna juga boleh mengaktifkan ciri kesan kedalaman untuk membuat imej swafoto artistik dengan latar belakang kabur atau kesan bokeh yang terkenal. Apabila Dim lampu gambar dengan kamera depan, sehingga pengguna boleh menggunakan rangsangan cahaya dari skrin (flash skrin).

Beralih ke kamera belakang, pilihan fesyen utama juga hampir tepat. Terdapat hanya bonus pakar fesyen yang berkongsi pengguna dengan pilihan untuk mengawal keseimbangan putih, nilai pendedahan (EV), ISO, kelajuan pengatup dan titik fokus secara manual.

Terdapat nisbah imej pilihan yang tertanam dari foto kamera utama telefon. Pilihan nisbah ini juga secara tidak langsung berfungsi sebagai hasil resolusi imej yang determinants.

Dalam nisbah Standard pilihan (3:4) kamera utama mencipta imej dengan resolusi maksimum, adalah 13 megapixel (3120x4160), manakala apabila menyusun nisbah persegi (1:1) sehingga resolusi imej yang terhasil adalah 9, 7 megapixel (3120x3120) serta skrin penuh (16:9) nisbah sehingga foto itu juga terletak pada Resolusi 9, 7 megapixel (2340x4160).

Ubah Chipset, Kinerja Superior
Chipset dapat dikatakan bagaikan salah satunya zona yang jadi pembeda antara A71( 2018) dengan generasi tadinya yang cuma terpaut sebagian bulan saja. Bila tadinya OPPO memakai chipset besutan MediaTek untuk A71 tipe pionir, kali ini OPPO memilah chipset kepunyaan Qualcomm.

Di atas kertas, tiap inti prosesor yang tertanam pada Snapdragon 450 yang saat ini digunakan A71( 2018) memiliki kecepatan yang superior sampai 20% dibanding kepunyaan MT6750( 8x1. 5 GHz berbanding 8x1. 8 GHz). Skor yang didapatkan pada aplikasi benchmark oleh kedua produk“ beda generasi” ini juga menampilkan perbandingan kinerja yang nyata. A71( 2018) jelas mengungguli seniornya di tiap aplikasi yang PULSA pakai buat pengujian.

Tidak cuma permasalahan performa, pergantian dari MediaTek ke Qualcomm pula boleh dikatakan jadi berita baik untuk pengguna yang berencana memakai ponsel ini dalam jangka waktu yang panjang. Karena semacam telah awam dikenal, produk yang memakai chipset buatan MediaTek biasanya mempunyai mungkin lebih kecil buat memperoleh pembaharuan aplikasi ke tipe lebih anyar.

Di sisi lain, kapasitas RAM, memori internal, serta energi baterai yang dipunyai A71( 2018) masih identik dengan tipe tadinya. Buat aspek yang disebutkan terakhir ialah baterai, kapasitas energi yang sama buat menunjang prosesor yang clockspeed- nya lebih besar pasti membuat A71( 2018) jadi lebih kilat kehilangan energi dibandingkan pendahulunya.

Perihal ini sangat terasa dikala ponsel ini kami uji bermain permainan. Dalam durasi 1 jam, A71 tipe tadinya cuma kehabisan 6% energi baterai, sedangkan ponsel ini wajib kehabisan 16%. Perihal ini pasti tidak berlaku universal, karena dapat jadi terdapat aspek x yang membedakan suasana sepanjang pengujian, misalnya mutu sinyal serta aplikasi yang berjalan di latar belakang sepanjang diuji serta pastinya keseriusan serta mutu grafis permainan yang dimainkan.

Kesimpulan
Memperbarui suatu jenis produk cuma dalam jangka waktu 5 bulan saja, jelas bukan langkah yang universal dicoba vendor. Perihal ini mengundang persoalan hendak alibi yang memicunya.

Bila wajib berspekulasi, paling tidak terdapat 2 mungkin. Dapat jadi generasi tadinya begitu sukses di pasaran sampai vendor berupaya menggunakan momentum, ataupun malah terdapat kesalahan pada produk tadinya yang wajib sesegera bisa jadi diperbaiki.

Apapun alibi OPPO, kayaknya keputusan me-” reinkarnasi” A71 jadi keputusan yang pas. Tipe terbaru jelas jadi opsi yang ekstra menarik sebab bukan cuma kinerjanya yang bertambah, tetapi banderol biayanya malah ditekan ke tingkat yang lebih bersahabat.

Click to comment