-->

Sebab, Ubat Dan Tips Menghilangkan Nanah Batu

Jerawat batu. Jerawat merupakan salah satu permasalahan kulit yang paling banyak dialami oleh semua orang, selain itu nanah memiliki beberapa tujuan, dari nanah biasa sampai nanah kerikil yang besar dan berkelompok, secara genetik penyakit wajah ini khususnya nanah kerikil boleh diturunkan, dan juga secara umum penyebab nanah kerikil adalah:
  • Pemakaian kosmetik yang tidak sesuai juga boleh mengakibatkan iritasi sehingga boleh mencetuskan adanya jerawat.
  • Pengambilan ubat-ubatan juga boleh mencetuskan kemunculan nanah batu, maka dari itu anda perlu mengelakkan pengambilan ubat-ubatan kimia dikala sakit.
  • Telefon bimbit dengan skrin sentuh yang memiliki banyak kandungan bakteria jahat di dalamnya, untuk itu cubalah tidak meletakkan secara pribadi telefon bimbit anda pada pipi, dan bersihkan skrin telefon anda dengan alkohol secara teratur.
  • Stres juga boleh mengakibatkan kulit wajah berjerawat, namun perubahan hormon yang disertai dengan pengambilan makanan berlemak serta manis boleh mencetuskan timbulnya nanah tersebut.
  • Pengeluaran minyak pada wajah anda melimpah yang boleh mengakibatkan liang-liang kulit serta jalan masuk folikel rambut tersumbat, selain itu tumpukan minyak tersebut akan bekerja sama dengan bakteria dan alhasil mencetuskan tumbuhnya jerawat.
  • Menumpuknya sel kulit mati pada kulit wajah anda, sehingga faktor ini juga boleh menjadi faktor penyebab dari timbulnya nanah wajah, selain itu sel kulit mati juga akan menyumbat sehinggatercipta bintik hitam dan bintik putih.
  • Bakteria juga merupakan penyebab nanah kerikil yang teruk, sehingga mengakibatkan bekas nanah yang sukar untuk dihilangkan ibarat parut cacar yang kekal.


Cara menghilangkan dan ubat nanah kerikil dengan cara semulajadi

 Jerawat merupakan salah satu permasalahan kulit yang paling banyak dialami oleh semua ora Sebab, ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu
Sebab, ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu

Biasanya orang lebih suka menggunakan ubat nanah kerikil bungkusan daripada menggunakan ubat semulajadi untuk mengatasi nanah batu, namun kenyataannya tidak semua dari ubat bungkusan tersebut yang berkualiti tinggi dan juga bagus, ada tumbuhan semulajadi yang boleh mengubati nanah kerikil iaitu daun buah pepaya selepas itu lobak, anda boleh menggunakan dua materi semulajadi ini ibarat di bawah ini.

1. lobak


Biasanya tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang digemari di Korea Selatan, lobak boleh diolah menjadi Kimchi ataupun makanan lain, selain dimakan lobak ini juga boleh merawat nanah yang degil dengan cara membersihkan lobak segar kemudian parut dan ketepikan airnya, anda boleh menambah sedikit cuka epal dan aduk sampai merata, sapukan adonan lobak tersebut dengan cuka epal ke permukaan kulit berjerawat anda, kemudian tunggu beberapa minit sampai mengering, selepas itu anda boleh membersihkannya dengan air.

2. daun pepaya


Biasanya daun betik dipakai sebagai sayur ulam atau ubat penyakit tertentu, namun daun pepaya ini juga boleh dipakai untuk merawat nanah dengan cara menyiapkan beberapa helai daun pepaya yang sudah tua, kemudian dijemur sebelumnya laluanda boleh melicinkan daun pepaya tersebut sambil sesekali diberi sedikit air, selepas itu anda boleh memerah daun pepaya dan ketepikan sarinya saja, jikalau sudah anda boleh menyapu sari daun pepaya tersebut pada kulit wajah anda yang sedang berjerawat.


Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment