-->

Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Semulajadi

Petua menghapuskan Kelemumur Secara semulajadi. Rambut ialah mahkota bagi sebahagian orang, rambut yaitu keindahan bagi seorang wanita, kalau rambut anda yang indah itu diserang kelemumur, maka kulit kepala anda akan menjadi gatal dan tidak selesa, kelemumur merupakan duduk kasus rambut yang boleh disebabkan dari banyak sekali factor yakni menyerupai kurangnya perhatian anda terhadap rambut.

Bermula dari hal-hal yang kecil menyerupai membersihkan rambut dengan rutin guna untuk kesihatan rambut, terdedah kepada cahaya matahari yang terik dan mengakibatkan kulit kepala anda berpeluh itu akan menjadi penyebab timbulnya Kelemumur.

 Rambut ialah mahkota bagi sebahagian orang Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Semulajadi

Berikut cara-cara menghapuskan Kelemumur secara semulajadi

Menggunakan larutan cuka

Cara mengatasi kelemumur yang pertama yakni memakai cuka, faedah dari cuka ini sendiri yakni untuk menghapuskan duduk kasus kelemumur pada rambut anda dengan membilas rambut memakai larutan cuka putih, cuka bekerja secara berkesan menyingkirkan kulit mati atau calon kelemumur. Kelemumur menjadikan liang-liang kulit kepala anda tersumbat, jadi jangan lupa mandi selepas membiarkannya kurang lebih 30 minit.

Garam

Garam berfungsi sebagai exfoliator semulajadi atau pencucian semula jadi, garam sanggup menyingkirkan kulit mati punca kelemumur, caranya iaitu adonan garam ke dalam 1 gelas air lalu aplikasikan ke kulit kepala anda.

Buah lemon

Cara yang selanjutnya memakai buah lemon, tahap keasidan limau akan membantu menghancurkan cendawan penyebab kelemumur, buah lemon yaitu salah satu buah untuk yang tidak mengandungi materi kimia dan materi negative, gunakanlah secara rutin untuk mencuci dan bilas sampai bersih, perlu diingat pilihan lemon yang berkualiti peras beberapa buah dan gunakan airnya.

Mengambil masakan yang berkhasiat

Cara menghapuskan Kelemumur selanjutnya yakni dengan mengambil masakan yang berkhasiat, masakan yang memiliki nutrisi tinggi akan menyihatkan badan anda, terutama pada bahagian rambut juga boleh ternutrisi lebih baik dengan pengambilan masakan berkhasiat, selain itu hal yang perlu anda perhatikan yaitu masakan yang anda makan, kalau masakan tersebut mengandungi banyak lemak, maka hindarilah. Perbanyaklah makan sayur-sayuran, minyak ikan dan masakan yang kandungan proteinnya yang tinggi.

Lidah buaya

Bahan yang semulajadi ini merupakan materi untuk menghapuskan duduk kasus kelemumur, pengecap buaya yaitu flora yang memiliki nama saintifiknya aloe vera, dari pengecap buaya ini boleh anda gunakan sebagai alternatif penghilang Kelemumur, kerosakan pada kulit kepala anda, diamkan selama kurang lebih 20 minit, lalu bilas sampai bersih, anda harus teratur menggunakannya untuk mendapat hasil yang signifikan.

Baca 10 Faedah Lidah Buaya Bagi Kesihatan

Tea Tree Oil

Cara menangani kelemumur berikutnya yakni memakai Tea Tree Oil atau flora khas Australia, memakai minyak sebagai syampu, lakukan hal ini setiap hari selama beberapa kali dalam seminggu.

Menggunakan cahaya matahari 

cahaya matahari sanggup mengurangkan kelembapan rambut dan kulit kepala anda, penyebab utama kelemumur ialah kerana tidak punya kulit kepala, dengan begitu sinar matahari mengurangkan pengeluaran minyak berlebih pada kulit anda, berjemur-lah di bawah sinar matahari pagi kira-kira pukul 09.00 dalam masa 15 minit sampai 20 minit.

Daun neem

Cara selanjutnya memakai daun neem untuk mencegah terjadinya duduk kasus kelemumur pada rambut anda iaitu memakai daun neem, daun neem yaitu salah satu daun yang biasanya dipakai untuk materi rempah khas India, gunakan hampas daun neem ini untuk mencuci, selepas menggunakannya bilas dengan air bersih, anda perlu melakukannya secara rutin, kalau ingin hasil yang maksimum.

Dengan memakai baking soda

Bahan penghilang Kelemumur yang kedua iaitu baking soda caranya campurkan satu sudu makan baking soda dengan setengah gelas air, gunakan untuk mencuci. Anda boleh mencicipi jadinya kalau sudah melaksanakan cara ini supaya kasus akan anda rasakan yakni merasa enteng kerana ia menghapuskan kulit mati punca kelemumur.

Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment