-->

Tips Menghilangkan Kotoran Indera Pendengaran Berlebihan

Tips Menghilangkan Kotoran Telinga. Di pendengaran setiap insan terdapat cecair yang istilah perubatannya disebut yaitu cerumen. Cecair pendengaran berjulukan cerumen ini dihasilkan oleh tempat di sepertiga bahagian luar lubang telinga. Kewujudan cecair pendengaran ini mengandungi materi pelindung dan sifat anti bakteria yang bertanggungjawab membersihkan pendengaran secara semulajadi.

Jumlah cecair pendengaran yang ideal memang memberi banyak manfaat, tapi bila berlebihan justru menjadi berbahaya. Apalagi bila sudah mengering atau mengeras dalam jumlah banyak, maka prosedur pencucian semula jadi tidak bakal terjadi akhir sukarnya keluar melalui lubang telinga. Untuk itu, anda perlu tahu bagaimana cara membersihkan pendengaran yang berlebihan (mengering atau mengeras) dengan selamat dan benar. Rawatan ini boleh dilakukan di rumah dan sangat mudah.

Hal-hal Yang Tidak Boleh Dilakukan Saat Membersihkan Telinga


Ada beberapa kasus yang harus dielakkan dan dilarang dilakukan berkaitan cara membersihkan kotoran di dalam pendengaran ini:
  • Jangan gunakan benda runcing panjang untuk mengeluarkan cerumen dari dalam telinga.
  • Elakkan pemakaian cotton-bud kerana doktor telah melarang pemakaian benda ini bila untuk mengorek cecair kering pada telinga.
  • Jangan pernah memakai treatment ear candling kerana boleh menimbulkan kecederaan serius pada pendengaran (Disampaikan oleh FDA pada tahun 2010).
  • Bila memang pengeluaran cerumen sudah terperangkap banyak sehingga anda merasa kesulitan mendengar, segera berjumpa dengan doktor ENT.

Seberapa kerap Saya Harus Membersihkan Telinga?


Cerumen yaitu bahagian penting dari pendengaran anda, bila dibersihkan terlalu kerap maka berdampak pada pendengaran gatal dan kering. Di lain sisi, bila anda membiarkan cecair tersebut terkumpul di telinga, maka terjadilah penyumbatan yang membawa kesan buruk. Bertentangan dan mengelirukan memang.

Untuk itu, cara kondusif dan penyelesaian yang boleh dipilih yaitu dengan rutin membersihkan daun pendengaran dan sedikit bahagian dalamnya setiap kali habis mandi memakai tuala lembap atau kapas yang sudah direndam ke dalam air hangat. Di sini, anda tidak perlu membersihkan secara keseluruhan, hanya bahagian luarnya saja, yang penting kebersihannya terjaga.

Tips Menghilangkan Kotoran Telinga

 Di pendengaran setiap insan terdapat cecair yang istilah perubatannya disebut yaitu cerume Tips Menghilangkan Kotoran Telinga Berlebihan
Tips Menghilangkan Kotoran Telinga Berlebihan

Ada beberapa kasus yang perlu diperhatikan ketika membersihkan kotoran di lubang telinga. Kebiasaan yang sudah niscaya dilakukan secara berulang oleh banyak orang yaitu memakai cotton-bud untuk membersihkan telinga.

Perlu anda ketahui, sesungguhnya fungsi dari alat pencucian ini yaitu mengusir kotoran yang menempel pada daun pendengaran dan permukaan lubang telinga, bukan kanal lubang pendengaran bahagian dalam, alasannya yaitu hal tersebut justru berbahaya.

Seperti yang dikatakan tadi, tahi pendengaran akan keluar secara semulajadi ke arah luar. Tetapi bila anda selama ini memakai cotton-bud dengan dalih membantu biar kotoran boleh keluar lebih cepat, justru sebaliknya. Tahi pendengaran akan terdorong ke dalam menuju gendang telinga. Bahaya atau kesan negatif yang ditimbulkan yaitu menumpuknya kotoran pada gendang pendengaran yang boleh mengurangkan keupayaan pendengaran anda.

Oleh kerana itu, biar tidak lagi salah dalam proses pencucian telinga. Anda boleh mengikuti beberapa tips ataupun cara selamat untuk membersihkan kotoran pada pendengaran berikut ini.

1. Pengambilan Vitamin C


Menurut wikiHow, vitamin C yang dimakan secara teratur sanggup mengurangkan timbunan tahi pendengaran secara semulajadi. Ini mungkin cara dalaman untuk membersihkan telinga, silahkan anda mencubanya sendiri sama ada berkesan atau tidak.

2. Gunakan Ear Pick


Ada sebuah produk pencucian pendengaran yang simpel digunakan, namanya ear pick. Kegunaan dari Earpick selai nmembersihkan pendengaran juga mengelakkan segala ancaman yang sanggup ditimbulkan semasa membersihkan pendengaran dengan produk lain. Produk ini sesuai digunakan untuk bayi, kanak-kanak kecil, hingga dewasa. Anda boleh membelinya di farmasi dengan harga yang berpatutan.


3. cuka Epal


Campurkan cuka epal dengan air hangat secukupnya. Rendam bola kapas dan peras hingga airnya menitis ke dalam telinga. Biarkan cecair bekerja dengan sendirinya. Jangan lupa ulangi proses ini bila dirasa cukup berkesan dan memberi kesan faktual terhadap pendengaran anda.

4. gliserin


Apa itu gliserin? Gliserin yaitu cecair kental tidak berwarna yang menyimpan citarasa manis bila dicicip. Langsung saja anda praktekan resipi rumah dari cecair ini. Titiskan 2 hingga 3 kali cecair gliserin ke dalam telinga, kemudian bersihkan pendengaran pakai kapas kecil. Ulangi hingga pendengaran bersih.


5. minyak Kelapa


Penggunaan minyak kelapa di sini cukup unik. Anda harus menuangkan minyak kelapa pada satu buah sudu, kemudian panaskan sudu dengan api lilin. Tunggu agak hangat sendoknya, kemudian celup bola kapas, peras biar kelebihan minyak menghilang, kemudian pasang kapas ke kedua-dua pendengaran anda. Mekanisme pencucian akan terjadi kerana panas yang diberi minyak kelapa akan meruntuhkan tahi telinga.

6. air Hangat


Bila tidak ingin repot, anda boleh cukup dengan menitiskan air panas ke dalam lubang telinga. Upayakan biar anda melaksanakan cara membersihkan kotoran pendengaran ini ketika sesudah mandi.

7. larutan Garam


Cecair ubat pencuci terbaik untuk menghilangkan kotoran pendengaran yaitu garam pilihannya. Langsung saja: larutkan garam pada air secukupnya, kemudian pakailah kapas untuk menitiskan ke bahagian pendengaran yang ingin dibersihkan, ganti pendengaran satunya bila proses pencucian pada pendengaran pertama sudah selesai.

8. Cuka Putih dan Alkohol


Sediakan materi berupa cuka putih dan alkohol (isopropyl) 70%. Campur kedua-dua materi obat pembersih pendengaran alami ini ke dalam gelas dan atau mug. Kedua-dua cecair ini biasa digunakan oleh perenang untuk membersihkan telinganya yang mengalami jangkitan kanal pendengaran luar akhir sisa air yang terperangkap di dalam pendengaran sesudah berenang. Alkohol membantu sisa air yang terperangkap itu menguap

Cara pemakaiannya:
  • Rendam bola kapas pada cawan atau gelas berisikan adonan cuka dan alkohol tadi.
  • Condongkan kepala anda sesuai dengan sisi atau pendengaran mana yang mau dibersihkan.
  • Peras dengan damai bola kapas hingga larutan cecair kedua-dua materi tersebut masuk ke dalam pendengaran dengan dukungan graviti. Tunggu hingga anda mencicipi cecair cuka membasahi kotoran dan terasa hangat akhir alkohol.
  • Bila sudah, sengetkan kepala anda ke arah berlawanan dan biarkan sisa larutan keluar.

9. Baby Oil


Tidak disangka memang, baby oil memiliki banyak kegunaan tak terduga yang sangat membantu pelbagai keperluan insan (dewasa). Beberapa kegunaan itu contohnya untuk membersihkan berus make-up, menghilangkan make-up pada mata, melembabkan kulit, mengilaukan kuku dengan cara menghidrasinya, membantu proses eksfoliasi, menata rambut yang simpel kering, menghilangkan tatu kontemporari, dan membersihkan kotoran telinga. Caranya sama ibarat memakai minyak zaitun.

10. minyak Zaitun


Minyak buah zaitun memiliki banyak kegunaan. Bermula dari penjagaan kulit hingga kesihatan tubuh. Kabar baiknya, anda boleh memakai minyak zaitun untuk membersihkan kotoran pada telinga.

Cara membersihkan pendengaran dengan minyak zaitun:
  • Tuang beberapa ml minyak zaitun pada mangkuk kecil.
  • Bentuk bundar selembar kapas, kemudian celupkan pada minyak zaitun panas.
  • Peras di atas mangkuk yang sama biar tidak menyimpan cecair berlebihan.
  • Tempelkan kapas di pendengaran anda, tunggu 15 minit, keluarkan.
  • Ulangi hingga kotoran pada pendengaran berkurang.


11. Pastikan dulu bahawa anda tidak memiliki jangkitan pada telinga


Menurut beberapa literatur, memaksa mengeluarkan kotoran di dalam pendengaran semasa mengalami jangkitan sangatlah berbahaya. Makara untuk mengelakkan kesannya, anda tidak dibenarkan membersihkan kotoran pendengaran secara mandiri. Lakukan lawatan perubatan ke klinik ENT untuk memperoleh penyelesaian terbaiknya.

Gejala pendengaran mengalami jangkitan atau masalah:
  • demam
  • Muntah atau cirit-birit
  • Terdapat cecair kuning atau hijau yang mengeluarkan bau
  • Kesakitan pada telinga


Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment