-->

Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Maklumat kesihatan Tips Diet Sehat Bagi Golongan Darah O. Manusia mempunyai golongan darah yang berbeda-beda, ada yang mempunyai golongan darah O, A, B dan AB. Korelasi antara diet dengan golongan darah seseorang pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D’Adamo yang Ia tulis dalam buku Eat Right For Your Type, dan dari sinilah mulai muncul beberapa pendapat yang berafiliasi dengan diet golongan darah O yang dilakukan oleh beberapa peneliti lainnya.

Secara keseluruhan diet golongan darah O merupakan sebuah cadangan mengenai cara untuk menurunkan berat tubuh yang mahal kelemahan tubuh seseorang terhadap beberapa penyakit, dan mengupayakan sebuah penyelesaian semoga terhindar dari risiko yang mungkin berlaku apabila salah dikala melaksanakannya.

Ciri Golongan Darah O


Maklumat kesihatan Tips Diet Sehat Bagi Golongan Darah O Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Menurut hasil penelitian, Ada beberapa masakan diet golongan darah O yang disyorkan untuk dimakan ataupun yang dilaranguntuk dimakan. Sel darah merah pada golongan darah O positif ternyata tidak mempunyai antigen terhadap karbohidrat akan tetapi mempunyai antigen jenis Rhesus. Orang yang mempunyai golongan darah O umumnya mempunyai ciri-ciri tubuh ibarat berikut:
  • Kuat secara fizikal 
  • Mempunyai problem pada berat badan 
  • Sering merasalelah 
  • Sangat berisiko pada pada penyakit tekanan darah tinggi serta kolesterol 
  • Mempunyai kadar asam lambung yang tinggi, sehingga sering mengalami gangguan pada lambung 
  • Sering mengalami problem pencernaan 
  • Mempunyai sistem kekebalan tubuh kuat, bahkan kadang kala ada beberapa yang sangat kebal akan penyakit 
  • Rentanterhadap keadaan persekitaran serta jenis masakan baru 
  • Rentan terhadap penyakit radang sendi dan jenis penyakit keradangan lain 

Beliau menyampaikan bahawa pelaku diet golongan darah O merupakan pemburu haiwan laut, alasannya yaitu jenis atau golongan darah ini dianggap sebagai golongan darah paling tua, yang sudah ada semenjak zaman nenek moyang yang sudah sinonim dengan pemburuan daging dan masakan dari laut.

Menurutnya, orang dengan golongan darah O mempunyai sistem pencernaan lebih berpengaruh untuk sanggup memproses makanan, terutamanya masakan yang bersumber pada protein. Inilah yang menjadi salah satu pola dasar dari cara diet golongan darah O yaitu dengan mengkonsumsi masakan yang tinggi akan protein, danjuga pelbagai jenis masakan laut.

Walaupun demikian, pelaku diet golongan darah O juga harus boleh mengurangkan asupan susu serta produk sejenis yang berasal dari susu, kerana jenis darah O positif memilikipotensi untuk terdedah kepada problem jantung. Oleh kerana itu, sebelum anda menjalani golongan darah O, anda harus lebih banyakmengkonsumsi masakan yang tinggi akan protein (terutamanya protein), masakan yang rendah lemak, serta rendah susu.

Baca buah alpukat kaya akan protein

Menu Asupan diet golongan darah O yang baik


Menu diet golongan darah O tentunya harus sajian masakan yang sihat dan rendah kalori, sehingga kondusif untuk di konsumsi oleh para pemilik golongan darah O. Menurut para ahli, golongan darah O merupakan golongan darah tertua yang ada pada manusia, sehingga para pakar diet menurut golongan darah sangat menganjurkan kepada seseorang yang mempunyai golongan darah O ini untuk memulakan diet dengan mengkonsumsi masakan yang mengandungi banyak protein tinggi.

Jadi untuk yang mempunyai golongan darah O, akan lebih baik apabila banyak mengkonsumsi sayur-sayuran hijau, masakan yang tinggi akan kadar protein serta masakan laut. Sementara itu untuk sayuran yang banyak mengandungi lektin ibarat kentang, terung, tauge dan cendawan harus dielakkan. Makanan lain yang bersifat neutral dan baik untuk dimakan dikala menjalani aktivitas diet golongan darah O yaitu susu soya, tempe, tahu, daging, ayam, ikan tuna dan ikan sardin.

Menu diet golongan darah O yang tidak boleh untuk di konsumsi


Ketika menjalankan aktivitas diet golongan darah O sbaiknya Anda menghindari makanan-makanan yang sanggup beresiko terhadapa kesehatan lambung, misalnya adalah:
  • Kacang tanah, kacang mede, kecap, dan kuaci 
  • Ketimun, kembang kol, kentang, brokoli, jagung, jamur, dan pare 
  • susu sapi, youghurt, keju, dan es krim 
  • Daging babi, kodok dan penyu 
  • Jeruk mandarin, blewah, dan pisang raja 
  • Kopi, anggur putih, dan minuman keras 
  • Minyak jagung, minyak kelapa, dan telur 
  • Cumi-cumi, kerang, sotong, dan gurita 

Ketika sehabis membaca maklumat kesihatan ini dan menjalankan program diet golongan darah O ini, selain melaksanakan diet pada makanan, untuk mendapat hasil tang lebig maksimum, jangan lupa untuk bersenam secara teratur. Jenis sukan yang sesuai dengan diet golongan darah O yaitu sukan kardio seperti, naik basikal, renang dan jogging di pagi hari yang sanggup memperlihatkan imbas baik dan menyegarkan badan.

Baca Menu Diet Bagi Golongan Darah A

Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment