-->

12 Cara Mengurangkan Berat Badan

Cara Mengurangkan Berat Badan. Berat laba yang melebihi angka purata apabila dilihat pada kalkulator BMI atau Indeks Massa Tubuh sering menciptakan orang enggan meninggalkan rumah kerana ia menganggap bahawa bentuk badannya tidak ideal lagi, jadi keyakinan diri juga pudar.

Pelbagai perjuangan untuk mengurangkan berat badan telah dilakukan, tetapi masih kurang. Mungkin anda tidak tahu apa yang menimbulkan peningkatan berat badan. Salah satu pemicu kenaikan berat tubuh ialah ketagih makan kuliner goreng. Ada lagi yang memiliki peranan besar dalam meningkatkan berat tubuh seseorang, iaitu stres sehingga otak dan hati tidak selari untuk mengawal diri.

 Berat laba yang melebihi angka purata apabila dilihat pada kalkulator BMI atau Inde 12 Cara Mengurangkan Berat Badan

Cara Mengurangkan Berat

Jika anda benar-benar ingin mendapat bentuk tubuh yang ideal, alangkah baiknya memulakan dari hal-hal yang kecil dulu, namun dilakukan secara rutin dan tahap perjuangan yang dilaksanakan dari masa ke masa semakin meningkat. Matlamatnya ialah untuk mempercepatkan proses penurunan berat tubuh atau diet. Berikut ini telah dikumpulkan dari beberapa laman web doktor untuk mengurangkan berat badan dengan berkesan.

Menambah waktu bersenam

Aktiviti padat di pejabat tidak bermakna anda boleh sewenang-wenangnya dengan tubuh kesihatan. Kerana di sini anda disaman untuk mendapat bentuk tubuh yang ideal, pastinya sukan ialah masalah utama yang perlu anda lakukan secara teratur.

Anda boleh cuba dengan melaksanakan pergerakan yang gampang tetapi berpusat pada porsi perut dan porsi tubuh pembina lemak menyerupai paha dan lengan atas. Jika anda mampu, lakukan 30 push-ups setiap hari. Ada juga tips diet untuk yang tidak suka bersukan.

Pembekalan cecair tubuh mestilah stabil

Titik perkataan stabil di sini ialah bagaimana anda memastikan tubuh anda tidak kering. Salah satu manfaat air minuman ialah untuk membantu mengurangkan berat badan. Dalam sehari, biasakan anda minum 8 gelas air putih, satu gelas di pagi hari dikala berdiri tidur dan menjelang tidur wajib untuk dilakukan.

Minum minuman tanpa kalori

Jika anda bosan dengan minum air pada bila-bila masa, menggantikannya dengan minuman bukan kalori juga tidak membahayakan. Anda boleh menambah jus oren ke air yang anda ingin minum. Semua jenis minuman bebas kalori tidak akan menjejaskan aktivitas diet seseorang.

Jangan makan kuliner yang digoreng

Sempat dibahas sedikit bahawa salah satu punca kenaikan berat tubuh ialah pengambilan kuliner yang digoreng-goreng. Sebenarnya tidak semua menciptakan perut lebih banyak lemak, tetapi lebih baik jikalau anda mengurangkan porsi atau bahkan menghentikan kebiasaan menghidangkan kuliner goreng. Ini juga bertujuan untuk mengelakkan penyakit kolesterol yang dibentangkan oleh sekumpulan lemak di dalam badan.

Elakkan kuliner yang diproses segera

Di pasar raya banyak bungkusan daging yang diproses menyerupai nugget atau jenis fast food lain menyerupai spageti dan burger. Makanan-makanan menyerupai itu lebih baik anda elakkan juga kerana tidak sihat dan banyak poket lemak. Sekiranya anda tidak sanggup membantu, lebih baik anda menghentikan aktivitas diet anda sekarang.

Kurangkan porsi makanan

Menurut Dr. Florence di laman webnya, mengurangkan porsi kuliner ialah langkah yang sangat berkesan untuk meningkatkan kadar kejayaan aktivitas diet seseorang. Perlu diingat bahawa 'kurangkan' tidak sama dengan 'tidak makan'. Intinya adalah, dari kini anda mengurangkan porsi makan, boleh menjadi tiga suku atau separuh daripada biasa.

Minum teh hijau

Dalam beberapa bulan yang lalu, saya telah menulis kegunaan teh hijau untuk kesihatan atau kecantikan. Tubuh anda akan diselenggarakan dengan baik jikalau setiap hari mendapat nutrisi yang cukup, sumbernya sanggup dari mana saja, satu pola teh hijau yang sanggup membantu mengurangkan berat badan.

Berdasarkan hasil penyelidikan, minum teh hijau 2 sampai 3 gelas sehari akan membantu mengoptimumkan pembakaran lemak dalam tubuh. Bukan itu sahaja, teh hijau juga mengandungi beberapa sebatian yang dipercayai sanggup mengurangkan risiko kanser.

Elakkan stress

Sebenarnya, stress boleh menciptakan seseorang menjadi kurus dan gemuk, bergantung kepada budpekerti individu yang kerap dilakukan. Namun, melihat data atau survey secara keseluruhan, orang yang mengalami stres dihentikan terlalu usang memikirkan hal-hal yang baik untuk dirinya ataupun tidak.

Tidak jarang bahawa apabila tegang menciptakan dirinya hobi mengambil alkohol dan juga tidak sanggup mengawal porsi makanan. Ini akan menjadi jelek untuk aktivitas diet anda, jadi elakkan stress sebanyak mungkin.

Adakah anda benar-benar lapar?

"Mulai sekarang, anda sepatutnya sanggup memberitahu jikalau anda benar-benar lapar atau adakah ia hanya nafsu?"

Menurut Michelle May dalam bukunya "Am I Hungry?", Kelaparan ialah cara tubuh memberitahu anda bahawa anda memerlukan materi bakar, jadi apabila anda mencicipi impian untuk makan bukan kerana kelaparan, maka anda tidak akan merasa puas dikala makan.

Jika anda benar-benar berasa lapar, maka anda dikehendaki oleh tubuh untuk makan, tetapi ingat bahawa anda sedang berdiet, jadi bahagian makan harus dikurangkan atau dikawal. Jangan berasa lapar, terus makan di kehendak tanpa sebarang sekatan.

Berikan urutan

"Adakah anda tertarik pada urut apabila tubuh anda letih?"

Sekarang terdapat urut untuk mengikis lemak di bawah lapisan kulit yang paling dalam. Anda boleh berkunjung ke klinik khusus untuk mengurangkan berat badan, biasanya di sana terdapat perkhidmatan urut pengempes perut. Jika anda seorang lelaki, tidak ada salahnya mengunjungi panti urut lelaki, kemudian meminta tukang urut untuk memusatkan pada perut, paha, dan lengan atas.

Penggunaan kuliner termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran atau minuman berikut

Sekiranya anda ingin tahu apa kuliner yang dibenarkan untuk dimakan dengan kerap semasa menjalankan aktivitas penurunan berat tubuh atau diet, inilah senarai yang ditulis dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai:

  • Oren. Bukan kerana kandungan Vitamin Cnya yang populer yang menciptakan jeruk menjadi salah satu buah yang menyokong kelaparan. Ini kerana kandungan kalori yang tinggi dalam oren ialah yang membantu diet anda.
  • Coklat bar. Jangan berfikir coklat kafe ini ialah coklat berjenama menyerupai Silver Queen atau CadBurry. Coklat di sini ialah coklat tulen yang khusus dihasilkan untuk membantu orang berdiet.
  • Teh. Teh herba yang mengandungi herba sangat disyorkan untuk anda minum beberapa kali seminggu, matlamat untuk proses metabolisme dalam tubuh meningkat. Iaitu, kafein yang anda makan boleh dipakai oleh tubuh sebagai alat memperabukan kalori dan lemak yang bersarang di dalam tubuh.
  • PisangBuah pisang mengandungi banyak karbohidrat yang biasa dipakai oleh atlet semasa bersenam atau bersaing. Buah ini boleh menjadi tenaga komplemen pada masa-masa yang tidak mungkin.
  • Makanan berserat. Anda boleh cuba pengambilan kuliner berserat tinggi yang sanggup menjayakan diet anda. Sumber serat yang baik boleh didapati dari kacang putih, kacang hitam, kacang merah, jagung, kacang, dan beras merah.


Cara terakhir untuk mengurangkan berat badan ialah untuk mengelakkan minuman ringan. Seperti yang anda tahu sejauh ini bahawa minuman ringan atau minuman bersoda hanya mencipta gas di dalam perut yang dari masa ke masa boleh membawa kepada obesiti dan diabetes atau gula berlebihan. Mudah-mudahan artikel ini berkhasiat untuk anda semua.
Sumber https://maklumatsihat.blogspot.com/

Click to comment