-->

Kajian Advan S50 4G: Harga Berpatutan dengan Android Go


Untuk anda yang masih menggunakan telefon ciri, ia adalah masa untuk beralih ke telefon pintar. Harga kemasukan telefon pintar baru atau kelas terus menjadi banyak dan pilihan juga terus menjadi pelbagai. Salah seorang daripada mereka tidak lama dahulu oleh Advan dengan produk bernama Advan S50 4G. Nama ' 4G ', seolah-olah menjadi gimik yang dijangka untuk menarik perhatian mereka yang mahu beralih kepada telefon pintar yang telah merosot.

Seperti telefon pendatang baru, biasa jika perkakasan yang dipinkan dalam minimum atau boleh dikatakan standard yang diperlukan telefon pintar menjadi diala. Seperti menggunakan pemproses Quad-Core atau dengan sokongan 1GB RAM dan 8GB ROM. Untuk melindungi prestasi, telefon dibalut dalam satu OS Android yang mempunyai beberapa kelebihan seperti aplikasi yang lebih ringan atau lebih kecil daripada OS lain. Tetapi bagaimana pula dengan prestasi? Bolehkah telefon ini sejajar dengan jenama lain yang mempunyai spesifikasi yang sama? Berikut adalah perihalan.

  • Pakej Jualan: telefon bimbit, pengecas, kabel USB, manual novel, kad jaminan
  • Gaya: biru, hitam, kelabu
  • Harga: RP 695. 000
Reka Bentuk Mudah
Dari segi reka bentuk, kemunculan Advan S50 4G kelihatan agak kecil dengan Paparan 5 inci dan saiz 143x71. 4x 9.7 mm. dikala berpencam, telefon agak tebal tetapi masih boleh dikatakan sesuai dalam genggaman. Campurkan hubcaps gelap dan biru di belakang adalah agak menarik dan tidak membosankan kerana ia dihiasi dengan corak dot.

Keluk pada empat sisi atau bahagian badan memberikan kesan sejagat. Di bahagian depan, butang sentuh telah dibentangkan (di atas dasar) skrin yang terdiri daripada belakang, Menu dan multitasking. Menu kilat pada skrin utama menunjukkan 10 Menu cepat dan dilengkapi dengan gelangsar tahap kecerahan (tanpa automatik). Kamera depan terletak di bahagian atas skrin, sebelah kanan lubang pembesar suara tanpa apa-apa LED flash.

Port USB untuk maklumat atau pengecasan diletakkan di sebelah atas (tengah) sisi dengan Port audio di sebelah kiri. Di sebelah kanan terdapat butang kuasa di atasnya diletakkan butang kelantangan. Di sebelah belakang, kamera belakang diletakkan di atas kedudukan sebelah kiri dengan flash LED di bawahnya. Flash LED telah dibentangkan dan sejajar dengan permukaan belakang sarung, tetapi kamera telah dihiasi dengan bulatan yang sedikit mencuit. Agak kepada asas ada ' ADVAN ' yang kelihatan agak kabur. Pada asas agak ke kanan terdapat 2 lubang kecil di mana speaker berbunyi output.

Seperti telefon bukan unibadan, kes ini boleh dibuka dengan mudah dengan meneroka lubang congkelik di sudut kiri bawah. Slot kad SIM 1 (kad SIM Nano) terletak di sebelah kiri serta slot kad SIM 2 (kad SIM Nano) terletak di sebelah kanan dengan slot microSD yang terletak di atasnya.

Skrin IPS
Pada skrin, telefon menggunakan skrin IPS dengan pepenjuru 5-inci dan resolusi hanya 480x854 piksel. Telefon pintar ini berasa sangat kurang dalam menyampaikan video atau imej yang lebih besar. Ketumpatan optimum hanya mencapai 183 DPI dan multitouch hanya 2 jari menyentuh bertepatan lelet sedikit dalam reaksi. Skrin telefon ini telah disalut dengan susunan bonus untuk Pelindung skrin tetapi ia tidak berasa kesat atau agresif manakala.

IDOS 8 dengan Android Go
Sejenis produk Advan biasanya, walaupun Advan S50 4G menggunakan Android GO, tetapi sentiasa menggunakan IDOS (sistem operasi Indonesia). Anehnya pelbagai aplikasi yang secara amnya dicipta IDOS 8 anda tidak boleh menikmati secara langsung pada telefon ini. Advan juga tidak menyediakan kemas kini mengenai permohonan itu sejak telefon awal digunakan sehingga penggunaan beberapa hari selepas itu dan sehingga artikel ini dilaporkan.

Dari bahagian antara muka (UI), telefon ini hanya menyediakan widget, wallpaper dan kesan khas. Widget hanyalah pilihan kecil yang sedia. Ia mungkin kerana aplikasi yang kurangnya terbenam. Buat wallpaper, Terdapat 2 pilihan dari koleksi foto itu sendiri atau yang lalai disediakan. Kertas dinding terbina dalam hanya menyediakan imej biasa tanpa kertas dinding hidup. Sebaliknya impak Khas menyediakan beberapa pilihan seperti klasik, hilang, timbunan, kiub, zon, gulung semula dan Windmills. Ini bermakna bahawa telefon ini sebenarnya menggunakan Android Go walaupun ia masih membeli IDOS 8.

Antara muka desktop (rumah) menunjukkan aplikasi terbina dalam. Semua aplikasi muncul di skrin dengan gelongsor skrin ke kanan. Dalam Dicala untuk mengakses tetingkap terkini permohonan, aplikasi yang dibuka sebelum ini mahu muncul dalam ikon secara melintang. Jika anda mahu menutupnya sepenuhnya, anda hanya perlu klik ikon berus yang muncul di bawahnya. Untuk keselamatan pengguna, telefon ini hanya menyediakan Keselamatan Standard seperti gelongsor, corak, PIN dan kata laluan tanpa sebarang cap jari atau kunci muka.

Perkakasan Quad-Core, 1GB RAM
Telefon menggunakan pemproses kelajuan Quad-Core 1. 3 GHz Spreadtrum SC9850KL. Jadikan prestasi grafik, telefon ini dikuasakan oleh Mali-T820. Buat storan, telefon ini hanya menggunakan 1GB RAM Plus an 8GB ROM yang masih boleh ditambah dengan kad microSD sehingga 32GB. Iaitu, anda tidak boleh menjangkakan banyak storan dalaman yang hanya ditinggalkan berhampiran 4GB. Dalam proses pengujian, pembaharuan apl terbina dalam Google sahaja yang dibuat telefon hampir tidak kehilangan Ruang storan.

Cipta penanda aras, gunakan beberapa apl bonus untuk menguji. Keputusan ujian menggunakan tanda aras Antutu tidak diperolehi walaupun aplikasi boleh dipasang. Telefon menghadapi tergantung dan apl hanya berjalan pada 0%. Begitu juga, memasang 3Dmark. Dengan menggunakan Geekbangku 4. 2.3 memperoleh skor 471 untuk satu teras, 1. 275 membuat multi-Core dan 602 untuk mengira. Pada tanda komputer, hanya Dapatkan nilai untuk kerja 2. 0 prestasi 2. 622.

Cipta sumber tenaga, telefon ini hanya disokong oleh bateri 2. 000 mAh.

5MP Kamera Belakang dan 2MP Kamera Hadapan
Seperti telefon pendatang baru, ia adalah perkara biasa untuk mempunyai kamera yang dilampirkan kepadanya juga. Buat fesyen, kamera telefon termasuk yang slo-MO fesyen, Panoramas, ciri air, masa berlalu, rakaman oleh bergerak, kod PRO dan QR. Slo-MO adalah rakaman lelet. Untuk ciri air, terdapat 15 pilihan yang agak menarik. Fesyen PRO adalah untuk anda yang biasa untuk setup manual (walaupun hasilnya di sini tidak boleh optimum). Sebaliknya Kod QR digunakan untuk membaca kod bar. Bagi anda yang ingin meningkatkan kesan, telefon ini memberikan impak yang ada kesan yang sedia ada adalah Sepia, kelopak mata, warna kelabu, gaya sejuk, corak AB, pencahayaan lembut, fokus, dan Dew.

Hasil daripada imej luaran merasakan Standard aka Pas-pasan. Anda tidak mahu mendapatkan pukulan fokus yang cenderung untuk menjadi makro. Bagaimana jika dijangka kesan bokeh. Buat tertutup, hasilnya agak mengecewakan. Bukan sahaja imej tidak berfokus, lampu kelihatan tidak menyeluruh. Menembak dalaman yang dibuat kamera depan begitu juga. Ia boleh diterima untuk mengingati harga dan resolusi kamera.

Dua SIM 4G LTE
Advan S50 4G dilengkapi dengan dua slot kad SIM nano yang menyokong 4G LTE (hanya kad SIM 1). Slot kad SIM pada telefon ini menggunakan slot kad berasingan antara SIM 1 dan SIM 2. Begitu juga terdapat slot kad memori luaran tertentu. Bertukar-tukar maklumat boleh dibelanjakan secara wayarles melalui Bluetooth 4. 1 dan Wi-Fi terus. Daripada menavigasi kedudukan, telefon telah simulasi oleh GPS dan juga AGPS. Ujian menggunakan aplikasi Peta Google, cipta navigasi, anda mesti memasang tertentu. Tetapi Dicala digunakan aplikasi mudah berjalan walaupun ia tidak sangat mudah.

Multimedia
Telefon ini masih menyediakan ciri multimedia dalam bentuk pemain audio serta pemain video. Keputusan output bunyi adalah standard. Dengan mengaktifkan ciri penyama, output bunyi adalah lebih baik. Advan S50 4G menyediakan ciri radioFM yang dilengkapi dengan ciri rakaman atau RDS (boleh didayakan atau dimatikan).

Kesimpulan
A New ketibaan kelas telefon dengan sebuah pegawai harga jauh di bawah juta adalah agak mengecewakan. Bukan sahaja terhad ruang dalaman, ujian penggunaan mudah alih juga berasa kurang mudah. Dari sisi kamera terdapat apa-apa yang akan dibanggakan daripada.

Click to comment